-->

Sentimental is Mine !

Followers

Cara nak Buat Simple Animated Gif


Contoh yang aku buat..simple ja.

1. Korang  Download first

2. Install pastu bukak software tuh.Akan naik cmni


3. Klik kanan pastu pilih background color


4. Lepas korang pilih color apa2 akan jadi cm ni.Cam aku,aku pilih color hitam

5. Pastu,korang pilih font.Korang taip ja apa2.contoh aku tulis

6. Korang move kan tulisan yang korang tulis tadi cm gamabr kat bawah

7. Pastu korang klik kanan,pilih insert new frame,pastu pilih after current frame

8. Akan muncul frame kedua selepas korang iinsert new frame tuh

9. Contoh cam aku,aku wat tulisan tuh bergerak dari kiri ke kanan.Jadi aku move la tulisan tuh ckit pada setiap frame.

9. Contoh frame first aku letak 1/10 dari kanan.Frame kedua aku letakla 2/10 dari kanan.frame ketiga aku letakla 3/10 lak.Korang leh agak2 ja.

11. Korang sambungla plak pada frame 3 dan seterusnya.kalo korang nak nampak lebih cantik aku cadangkan korang create lebih banyak frame.Pastu jarak tulisan yang korang letak pada setiap frame mestilah lebih rapat supaya pergerakan nampak sekata

12. Nih ada option untuk korang nak settting cm speed ker,border ke.

13. Contoh cam delay untuk korang set speed sesuatu frame tersebut.Cam yang aku buat nih aku set semua frame kepada 0.1saat

14. Kalo korang nak preview leh preview animated gif yang korang buat tuh sebelum save sebagai gif

15. Lepas korang buat,pilih file pilih save gif animation as.Letakla nama apa2 pn.
Thanks for reading