-->

Sentimental is Mine !

Followers

"Perigi cari Timba ?"


Salam ,
  ‘Perigi cari Timba’ ? Wah , hebat sungguh perumpamaan ini ! Semalam kb tengok maksud perigi dalam Kamus Dewan , maksudnya tanah yang dikorek untuk mendapatkan sumber air bersih yang digunakan pada zaman nenek moyang kita dahulu . That´s mean sifat perigi itu tidak bergerak walau dengan cara apa sekalipun . So , siapa nak air dalam perigi iniu , korang datanglah dengan membawa timba . Kalau nak perigi datang sendiri , minta maaflah !
  Jadi , perumpamaan yang popular ini menggambarkan pihak perempuan yang berusaha mencari pasangan hidupnya sendiri . Pada pendapat kb , usaha ini tak kan menjadi dan gagal seratus-peratus !Kenapa ? Sebab kita sendiri yang menggunakan perumpamaan ini untuk sekian lama . Jika perumpamaan ini tidak wujud dalam kamus masyarakat , mesti or maybe perempuan yang berusaha mencari pasangan hidupnya sendiri .

  One more thing , apa yang patut dibuat oleh pihak lelaki ,  perlu lebih peka dengan every ‘sign’ atau ‘signal’ yang diberi oleh pihak perempuan secara indirect , berselindung , berahsia , berlapik dan macam-macam ber lagi . But ada sebilangan kecil lelaki yang lurus bendul dan tak perasan bila pihak perempuan sudah syok dan bagi clue kat dye . Tapi kb nak ingatkan , kepada manusia yang bergelar lelaki , ‘JANGAN MAINKAN PERASAAN PEREMPUAN !’ . Kalau ada sign-sign macam itu , berilah reaksi atau berterus-teranglah . At least , dye tak perlu tunggu-tunggu dan if gagal pun , dye boleh cari yang lain . Bunga bukan sekuntum kan ?

Thanks for reading